Prażona owsianka z borówką i brzoskwiniami

Codziennie rano stajemy przed ważnym dylematem: co dzisiaj zjem na śniadanie? Często nie mamy czasu na wymagające przepisy. Wtedy z pomocą przychodzą płatki owsiane. Mnie towarzyszą one każdego dnia. Przygotowałam dla Was przepis na pyszne śniadanie, którego głównym składnikiem są właśnie płatki owsiane. Dlaczego one? Badania wskazują, że spożywając płatki owsiane, możemy odnieść wiele korzyści dla naszego organizmu.

Korzystny wpływ owsa na  nasze zdrowie determinowany jest wysoką zawartością składników odżywczych, w tym β-glukanu, tłuszczu, białka oraz skrobi. Płatki owsiane polecane są cukrzykom, ponieważ pomagają w kontrolowaniu poziomu glukozy i insuliny we krwi. Udowodniono również, że owies ma pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową. Obniża poziom całkowitego cholesterolu oraz frakcji LDL cholesterolu. Ale to nie koniec. Płatki owsiane dzięki zawartości β-glukanu wykazują korzystne działanie u osób odchudzających się. Opóźniają opróżnianie żołądka, przez co po ich spożyciu długo odczuwa się sytość.

 Badania wskazują, że dzieci spożywające płatki owsiane charakteryzują się rzadszym występowaniem otyłości, w tym otyłości brzusznej, a ich stan odżywienia i odporność są na lepszym poziomie w porównaniu z dziećmi, u których są one dodawane do posiłków.

 Owies zawiera mikroelementy, w tym magnez, który jest ważnym czynnikiem współdziałania wielu enzymów. Między innymi tych uczestniczących w metabolizmie glukozy i insuliny. Mam nadzieję, że moje argumenty przekonają Was, że warto włączyć płatki owsiane do codziennego menu. Pamiętajcie jednak, że zawierają w swoim składzie gluten. Dlatego wszyscy, z nietolerancją i alergią na to białko muszą zrezygnować z ich spożywania.

Przepis na 1 porcję:

Płatki owsiane – 30g (3 łyżki)

Płatki kokosowe – 10g (1 łyżka)

Orzechy nerkowca – 4 sztuki

Borówka amerykańska – 70g (1 garść)

Brzoskwinia – 65g (1 sztuka)

Jogurt naturalny – 50g  (2 łyżki)

Sposób przygotowania:

  1. Płatki owsiane, płatki kokosowe oraz orzechy nerkowca podprażyć na suchej patelni ok. 3 minut. Następnie produkty przerzucić do miseczki.
  2. Brzoskwinię umyć i pokroić w większą kostkę.
  3. Borówkę umyć i wrzucić na suchą patelnię. Następnie rozgnieść ją i dusić na wolnym ogniu przez 2 minuty.
  4. Do miseczki przełożyć jogurt, wyłożyć brzoskiwnię. Następnie dodać sos borówkowy i uprażone płatki wraz z orzechami.

I to koniec gotowania?

Tak, szybkie śniadanie i jakie pyszne.

A jakie są Wasze sposoby na płatki owsiane?

 

Źródła naukowe:

1. Hou Q. i in. (2015). The Metabolic Effects of Oats Intake in Patients with Type 2 Diabetes:   A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients 7(12).

2. Thongoun P. i in. (2013).  Effect of oat consumption on lipid profiles in hypercholesterolemic adults. J Med Assoc Thai 96(5):25-32.

3. O’neil C. i in. (2015). Cooked oatmeal consumption is associated with better diet quality, better nutrient intakes, and reduced risk for central adiposity and obesity in children 2-18 years: NHANES 2001-2010. Food Nutr Res 59(10).

2017-09-20T11:31:02+00:00

Zostaw komentarz