Wegetariańskie burgery

Tym przepisem rozpoczynamy zapowiadany wcześniej cykl „Z niezdrowego coś zdrowego”. Modyfikacja lubianych potraw tak, aby z jednej strony charakteryzowały się zmniejszoną kalorycznością, a z drugiej wyższą wartością odżywczą.

Dzisiejszy przepis jest alternatywą dla Hamburgerów. Na czym polega modyfikacja?

Po pierwsze, w przepisie nie zostało użyte wieprzowe mięso mielone, a warzywa i  kasza jaglana, która jest cennym źródłem witamin z grupy B oraz krzemu (poprawia on wygląd skóry, włosów i paznokci).

Po drugie, kotlety nie są usmażone, a upieczone w piekarniku. Dzięki czemu nie musimy się obawiać szkodliwych dla naszego zdrowia tłuszczów.

Po trzecie, został wykorzystany ser Piórko (2,7% tł), który ma znacznie niższy poziom tłuszczu niż ogólnie dostępne sery żółte.

Po czwarte,  burgery mają panierkę otrębową, dzięki czemu potrawa charakteryzuje się wyższym poziomem błonnika, który wspomaga pracę jelit.

Przepis jest na 12 burgerów jednakże, jeżeli nie mamy tak licznej rodziny : ) nie trzeba się tym martwić.  Na drugi dzień kotlety można śmiało wykorzystać na obiad bądź kolację : ) Możliwości jest dużo.

Przepis na 12 porcji

Składniki:

kasza jaglana (1 szklanka/ 8 łyżek – 100g)

cukinia (1 średnia sztuka – 300g)

marchewka (2 sztuki – 90g)

cebula (1 mała sztuka – 40g)

ocet balsamiczny (2 łyżki – 12g)

woda (w przypadku, gdy kotlety nie będą chciały się skleić)

natka pietruszki (2 łyżki -12g)

olej rzepakowy (1 łyżka – 10g)

otręby pszenne (ok. 10 łyżek – 40g)

słodka papryka (1 łyżka – 5g)

curry (1 łyżka – 5g)

ser Piórko (12 plastrów-  180g)

bułki grahamki z ziarnem (12 sztuk)

dodatki ( sałata, papryka, pomidor)

Sos I

jogurt naturalny (4 łyżki -100g)

suszone pomidory ( 3 sztuki –  21g)

Sos II

jogurt naturalny (4 łyżki – 100g)

musztarda Dijon (1 łyżeczka – 5g)

miód naturalny (1 łyżeczka – 12g)

sok z cytryny (1 łyżeczka – 5g)

Sposób przygotowania

  1. Kaszę jaglaną opłukujemy ciepłą wodą. Do garnka wlewamy wodę, wsypujemy curry i słodką paprykę. Kaszę gotujemy według przepisu na opakowaniu, do momentu aż wchłonie całą wodę.
  2. Cukinię ścieramy na dużych oczkach, a marchewkę na średnich. Cebulę kroimy w drobną kostkę. Z cukinii odciskamy sok.
  3. Ugotowaną kaszę jaglaną mieszamy z warzywami i posiekaną natką pietruszki.
  4. Formujemy płaskie kotlety i obtaczamy je w otrębach pszennych. Należy uważać aby nie wsypać zbyt dużo otrębów, ponieważ kotlety wtedy mogą się zrobić suche i stracić walory smakowe. Jeżeli jest kotlety nie chcą się uformować można dolać trochę wody.
  5. Blachę wykładamy papierem do pieczenia i kotlety pieczemy w piekarniku (jeżeli to możliwe z opcją termoobieg) rozgrzanym do 160 stopni C przez 10 minut z jednej strony. Następnie delikatnie przekładamy je na drugą stronę i pieczemy 10 minut.
  6. Rozkrajamy bułkę grahamkę na pół i wkładamy  plaster sera Piórko oraz kotlet. Opiekamy w piekarniku ok. 2 minut, do momentu, aż ser się rozpuści.
  7. Dodajemy warzywa oraz sosy.

Sposób przygotowania sosu I

Jogurt naturalny blendujemy z suszonymi pomidorami.

Sposób przygotowania sosu II

Jogurt naturalny mieszamy z musztardą Dijon, miodem oraz sokiem z cytryny.

2017-09-06T09:38:17+00:00

Zostaw komentarz